تبلیغات

آخرین کاربران

درباره ما

    اینجا می توانید از تکنولوژی های روز تا فیزیک کوانتوم بخوانید و بهترین نرم افزار ها و بازی را دانلود کنید و لذت ببرید.

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

نظرسنجي

    شما از کدام مطالب بیش تر خوشتان می آید؟

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 180
    کل نظرات کل نظرات : 14
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 3
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 133
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 135
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 2
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 64
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 86
    بازدید هفته بازدید هفته : 1,071
    بازدید ماه بازدید ماه : 4,585
    بازدید سال بازدید سال : 31,996
    بازدید کلی بازدید کلی : 342,695

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.129.63.114
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : جمعه 28 اردیبهشت 1403

چیچن ایتزا

چیچن ایتزا

چیچن ایتزا اثری باستانی از تمدن مایا است که در کشور مکزیک واقع شده‌است. کلمه چیچن ایتزا به معنی «در کنار دهانه چاه ایتزا» است که خود «ایتزا» احتمالاً در زبان مایاها به معنی جادو یا جادویی بوده‌است. این اثر جزو میراث جهانی یونسکو به‌شمار می‌رود.

برای مشاهده جزئیات بیش تر به ادامه مطالب مراجعه فرمایید.



اهرام چیچن ایتزا واقع در مکزیک به زبان مایایی به معنی دهانه چاه ایتزا میباشد و در هفتاد و پنج مایلی مریدا پایتخت یوکاتان مکزیک واقع شده است. این فرهنگ غنی به طور تقریبی شش مایل مربع را پوشش میدهد و ارتباط مستقیمی با سبک تولتک مایایی دارد و دارای هفت بنا با تزییناتی است که نشان دهنده مردان جنگی و سلحشور، همانند فرمانده تولاست میباشد. جاذبه اصلی اش در هرم مرکزی پلکانی و مربعی است و بلندای تقریبی هفتاد و پنج فوت دارد. قلعه ال کاستیلو به معنای مار اراسته با پر است، در انواع فرهنگهای meso american نماد خدایی دارد که عکسش را در ادامه خواهید دید. هرم دارای طرح خاص نجومی همراه با بازی نور و سایه میباشد که در 21 مارس بدن خیالی مار از نوک هرم به طرف پایین پلکان نزول می کند.

چیچن ایتزا

در پشت ال کاستیلو زمین بازی بزرگی است که در زمان های قدیم مردان مایایی بازی پوک تا پوک را در آنجا برگزار می کردند. در بازی مذکور باید توپ را به حلقه ای که 7 متر تا زمین فاصله داشت جای می دادند. بزرگترین زمین بازی 168 متر درازا و 70 متر پهنا داشت. معبد چاک مول شامل دیواره ها و ستونهایی با کنده کاریهای رنگی بسیار زیبا از مارهای اراسته با پر و جنگجویان و کشیشان است این بنای به جا مانده تنها بخشی از عظمت واقعی ان را نشان می دهد. سه ماسک با بینی های بزرگ روی دیوارهای بیرونی آن کنده کاری شده است. در داخل سردابش نقاشی هایی روی دیوار موجود است که حاکی از جنگ وزندگی روز مره می باشد میز و نیمکتهای محراب شاید برای جلوس بزرگان مورد استفاده قرار می گرفت.

چیچن ایتزا

بناهایی در آنجا وجود دارد که سالیان متمادی آرامگاه بود. هر 52 سال مایاها و دیگر مردمان باستان دسته ای از سالها را برای پایان دادن یک دوره در نظر می گرفتند. صحن ونوس و چاه مقدس آنها به طور شاخصی اشکال جمجمه ای را در خود دارد. دیگر بنای آن خانه قرمز یا چیچن جاب به معنای سوراخ کو چک که اشاره به سقف آهگی اش می باشد است. و صحن بسیار بزرگش با قطعات قرمز رنگ مفروش شده این بنا شامل یک سرسرا وسه اتاق است. و نوشته هیروگلیف برجسته ای در اتاق اصلی نمایان می باشد. و در قسمت شرقی آن میدان توپ به همراه نقش برجسته ای به سبک تولتک مایایی وجود دارد که می بایستی به منظور اهداف ملی و مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت.

چیچن ایتزا

رصدخانه یاcarcol،که تداعی کننده پلکان مار پیچی منتهی به طبقه فوقانی ساختمان است، توسط انجمن اختر شناسان استفاده می شد. و نور خورشید ستاره ونوس یا زهره از سه پنجره بالا قابل مشاهده می بود.کلیسای کوچکی که تنها شامل یک اتاق و باهویتی شبیه صومعه nunnery با تزیینات فراوانی روی سر در بلند خود وجود دارد. قابهای چوبی سوخته این بنا شامل گچ نمایی به سبک یونانی است. ویژگی اصلی این سردر ماسک بینی بزرگ شاخصی است که به صورت الهه جلب توجه میکند. همچنین چهار حامل گوشه ی آسمان نیز در گوشه ی قابهای چوبی زانو زده اند. این سازه بهترین نمونه معماری به سبک پوک در چیچن ایتزا است. معبد دیگری وجود دارد که تصاویر کنده کاری شده ای از مردمان و گیاهان و جانوران که توامان خیالی و واقعی است روی دیوار هایش موجود می باشد و توسط دو مرد جنگی احاطه شده است. در ضمن در طول کاووش هدایایی نیز در انجا کشف شد.

چیچن ایتزا

بین سالهای 500 تا 900 میلادی چیچن ایتزا بسیار پر جمعیت بود. عقیده دانشمندان بر این است که ساکنین آنجا مابین سالهای 900 تا 1300 آن مکان را ترک کردند. و به گفته آنان خدایان مایایی chac و Toltec نیز در آنجا قرار داشت. اگر اسپانیایی ها قصد کشتن کشیشان مایایی و سوزاندن کتابهایشان را نمی کردند حالا بسیاری از پرسش های ما بی پاسخ نمیماند! ویرانه های چیچن ایتزا به دو گروه اصلی تقسیم میشود یک گروه متعلق به دوره کلاسیک مایاست که بین قرن هفتم تا دهم میلادی ساخته شد و در آن زمان شهر به عنوان مرکز تشریفاتی استفاده می شد. گروه دیگر مربوط به دوره تولتک مایاست که بین قرن دهم وسیزدهم میلادی است که شامل دیوار مقدس و بسیاری از ویرانه های به جا مانده است. چیچن ایتزا ابتدا از کشاورزی پر رونقی برخوردار بود ولی رفته رفته به هنر و علوم روی آورد. و بعد به یک مرکز مذهبی تبدیل شد. گواه این مطلب خانه قرمز (معبد نانری) کلیسا و معبد است که همگی در سطور فوق ذکر شده است.


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 09 تیر 1394 ساعت: 22:26
برچسب ها : ,,,,,,,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش